piątek, 21 marca 2014

Wymiary budek lęgowych, prawidłowe ich umiejscowienie i podstawowe informacje.

Budka lęgowa jest to specjalnie przygotowana konstrukcja, zazwyczaj z drewna przeznaczona do zasiedlenia przez ptaki, lub inne zwierzęta. Dzisiaj skupię się na ptakach. Pierwsze budki były wykonane z glinianych garnków, lecz nie służyły tym samym celom co dziś. Wtedy wybierano z nich jaja i pisklęta w celu spożywczym, aby urozmaicić dietę. Stosunkowo zakładanie budek lęgowych w celu ochrony ptaków rozpoczęło się nie dawno. Najwcześniej bocianom (koniec XVIII wieku), ponieważ tak jak obecnie kojarzone są ze szczęściem. W XIX wieku zainteresowano się jaskółkami - dlaczego? Łapały muchy w oborze dając większy komfort krową. Koniec wieku XIX to rozruszanie całej machiny. Bardziej zainteresowano się wtedy ptakami i zrozumiano, że potrzebują od nas pomocy. W drewnianych klockach drążono otwór naśladujący dziuplę. Nie było to jednak dobre: ciężkie, pracochłonne i zużywało się do  produkcji dużo materiału. Przełom nastąpił kiedy sprawą zajął się ornitolog Jan Sokołowski. Bardzo polecam jego książkę pt. "Ptaki Polski". Opracował specjalną i uniwersalną dla wielu gatunków ptaków prostopadłościenną konstrukcję skrzynki lęgowej z desek. Jej wielkość i otwór wlotowy zależały od gatunku ptaka który miał ją zasiedlić. Obecnie budki lęgowe są bardzo popularne. Sam zauważyłem, że coraz więcej ludzi je wiesza. To by było na tyle podstawowych informacji.

 Przejdziemy teraz do prawidłowego umiejscowienia budki.
Budka lęgowa powinna być zawieszona:
 - Na wschód lub południowy wschód, czasem na zachód;
-W miejscu zacienionym;
- Nieruchomo, stabilnie;
-  Pionowo lub lekko do przodu;
- Na wysokości około 4 metrów, lecz zależy to od gatunku.

Oprócz tego, budkę należy czyścić po każdym sezonie, ponieważ ptaki nie usuwają starych gniazd. Jeżeli budka nie jest zasiedlana przez dwa kolejne sezony należy przewiesić ją w inne miejsce.
I teraz ważna rzecz: nie zawieszamy przy budce tradycyjnego patyczka przy otworze wlotowym. Ptaki rzadko z niego korzystają, a jest on pomocą drapieżników w dostaniu się do jaj i piskląt.

Wymiary budek:

ZasiedlaŚrednica otworuBok kwadratowego dnaWysokość ścianki przedniejWysokość ścianki tylnej
ABCD
bogatka, modraszka, kowalik, pełzacz leśny, pełzacz ogrodowy, pleszka, mazurek, wróbel, krętogłów,2,8-3,5 ok. 2 cm od góry132527
szpak, pleszka, kowalik, dudek, dzięcioł średni, krętogłów, muchołówka żałobna, muchołówka białoszyja, mazurek, wróbel5-5,5 ok. 3-4 cm od góry153538
kawka, dudek, siniak, kraska, szpak, pustułka, dzięcioł czarny, dzięcioł zielony, pustułka8-8,5 ok. 6 cm od góry194548
puszczyk, uszatka, krzyżówka, gągoł, nurogęś12-15 ok. 10 cm od góry305560

Poniżej pierwsza z trzech zaplanowanych na ten rok budek drugą skończę prawdopodobnie jutro:




Po ostatnich wiatrach, moją czatownię zastałem w dość kiepskim stanie:


Jeszcze pytanie. Znalazłem objedzoną z kory gałązkę i mam pytanie: kto mógł to zrobić, może zając albo sarna?



I na koniec dzisiejsze szpaki:






Tabelka pochodzi ze strony: więcejtlenu.pl 

39 komentarzy:

  1. Rodzaj A dzieli się na "A" oraz "A1". Różnica polega tylko i wyłącznie na średnicy otworu. A1 jest za wąskie na wróble, a na tyle szerokie, żeby zmieściły się sikory. Ja zrobiłem w tym roku 11 budek, z czego 3 na wydanie dla sąsiadów :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie chyba się skończy na dwóch, ale zobaczymy:)

      Usuń
  2. oh, i bet the deer have been enjoying your twigs. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zazdroszczę Wam tych budek. Mój Tata zawsze wieszał je w ogrodzie, Mąż, niestety, nie ma takich zapędów, a ja sama sobie nie poradzę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krótka piłka do męża:
      Jeśli nie chcesz mojej zguby, takie budki powieś luby! - i linki do budek :)

      Usuń
    2. Trzeba dalej próbować:)

      Usuń
  4. ciekawe co piszesz :) ale te ptaszki mają dobrze z Toba :)

    Jesteś na mojej liście blogów wiec będę tu często, Zapraszam również do siebie , do czytania i komentowania, zorganizowałam również candy http://lesia-rekodzielo.blogspot.com
    Zapraszam Serdecznie i Pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
  5. Szpaki super. U nas już i kosów dużo. Tylko boćki jeszcze nie dotarły

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie kosów dużo przez cały rok, za to boćków nie ma.

      Usuń
  6. Ile to człowiek się nauczy w takim poście :)

    OdpowiedzUsuń

  7. Mi w tym roku nie udało się zawiesić budki, splot różnych okoliczności to sprawił. Widziałem wczoraj z bliska kopciuszka dla nich chyba jeszcze można zawiesić budkę :)
    Pozdrawiam

    ps. dzięki za wyróżnienie, w przyszłości zrobię kiedyś ten post :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Budki dla niektórych gatunków można wywieszać do połowy kwietnia więc masz jeszcze trochę czasu:)

      Usuń
  8. A tu już o sezonie lęgowym na całego:) Nie wieszam budek, ale i tak ptaszydła wiją multum gniazd w naszym ogrodzie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam mały ogródek i nie mają gdzie:)

      Usuń
    2. Lenie zawsze liczą na naturę, która z nich wszystko zrobi

      Usuń
  9. ciekawy posta:)
    też właśnie robię taką budkę tyle tylko że dekoracyjną do wiosennych dekoracji :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Brilliant images you have given us, I shall look for you more often.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo przydatne informacje. Ja zostanę jednak przy karmniku. W tym roku ptaki zjadły zaledwie połowę przygotowanej przeze mnie karmy. Zima była łagodna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie to samo nie zeszło nawet połowę tego co w zeszłym roku.

      Usuń
  12. An interesting and informative article.

    OdpowiedzUsuń
  13. wpis już trochę stary, ale informacje bardzo przydatne :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam, chciałbym gdzieś dostać książkę prof Sokołowskiego ze wszystkimi projektami budek legowych. Ściągnąłem sobie ,,Ptaki Polski,, i tam nie ma projektów, moze ktoś podać nazwę ksiazki w których te projekty sa zawarte?

    OdpowiedzUsuń
  15. człowiek każdego dnia uczy się nowych rzeczy, polecę tego bloga znajomym.

    OdpowiedzUsuń
  16. Natura, Natura i jeszcze raz Natura człowiek nie umie stworzyć czegoś tak pięknego!

    OdpowiedzUsuń
  17. Musze koniecznie tego spróbować, musi być pysznie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziękuje za szczegółowe wymiary budek.

    OdpowiedzUsuń
  19. Dobrze napisany artykuł, przyjemnie się czyta.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za ślad po Twojej obecności:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...