czwartek, 8 stycznia 2015

Ptak z grubym dziobem - Grubodziób

Grubodziób to piękny i kolorowy ptak, często nazywany polską papużką. Myślę, że każdy chciałby go często widywać co jest trudne, ponieważ prowadzi bardzo skryte życie. W obserwacji podczas zimy może nam pomóc karmnik, lub dodatkowo (jak w moim przypadku) nie pozbierane jabłka u sąsiada:) 
Jak go zachęcić do przebywania w naszym karmniku? 
Słonecznik to podstawa, lecz dobry sposób to pestki wiśni lub czereśni. Dzięki masywnemu dziobowi grubodziób z łatwością je miażdży i wyjada odpowiednią część.

Grubodziób zwyczajny, grubodziób, pestkojad, grabołusk (Coccothraustes coccothraustes) - gatunek małego ptaka z rodziny łuszczaków, jedyny przedstawicie monotypowego rodzaju Coccothraustes. Żywi się owadami, nasionami zwłaszcza buka i graba oraz pestkami drobnych odmian wiśni i czereśni. Gniazdo wykonane ze źdźbeł i korzonków, wyłożone włosiem zakłada na drzewach liściastych i składa w nim 5-6 jaj. Zimuje w Polsce.

Głos grubodzioba:





53 komentarze:

  1. Rzadko go widuję , a one są piękne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. od jakiegoś tygonia jeden systematycznie wpada do nas na balkon do karmnika na słoneczkik, jest nadzwyczajny :))

      Usuń
    2. u mnie jest ich cała gromada, w karmniku na parapecie i wcale się nie boją, czasem w szybę stukają, wyglądają na takie aksamitne - aż by się chciało pogłaskać, jeden przylatuje zaobrączkowany i nie wiem jak tu pomóc ornitologom

      Usuń
  2. Przesliczny ptaszek! szczesciarz z Ciebie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Great bird..
    Dzięki za komentowanie .. Szczęśliwego nowego roku

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie Ci pozował :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Masz rację to piękny ptak, zazdroszczę spotkania - podziękuj sąsiadowi:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne zdjęcie, lubię grubodzioby. Do mojego ogrodu też one zaglądają:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko się cieszyć z ich obecności:)

      Usuń
  7. Doczytałam że lubi graba i buka a czym jeszcze z takich mniejszych i szybko rosnących drzew i krzewów można go zwabić jeśli w ogóle może żyć w centrum Polski.
    I tak noworocznie pożyczę nam... cobyś częściej bywał na swoim blogu :)))) Bo okropnie Cię mało ostatnio :D
    Pozdrawiam :)))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z takich mniejszych to nie wiem niestety, ale żywi się m.in jeszcze pączkmi młodych roślin, owocami, nasionami iglaków czy leszyny. Jest rozpowszechniony w całym kraju, więc myślę, że kiedyś zajrzy również do Ciebie:) Sam chciałbym częściej bywać, ale strasznie dużo nauki:( Już półrocze trzeba walczyć o oceny i niepotrzebnie wziąłem udział w konkursie (kompletny brak zainteresowania ze strony nauczyciela). Mam nadzieję, że to się niedługo zmieni i znajdę więcej czasu:) Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Widziałam go może z dwa razy w życiu. Piękny jest :) Do mnie na blokowy balkon to chyba nie przyleci ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. U mnie nie chciał pestek jeść wolał słonecznik.Obecnie jest stałym gościem w karmniku ale bywały lata wstecz,że miałam po 6-7 grubodziobów u siebie w karmniku czy to leśnym czy domowym.Na pewno skusi sie też na głogi warto je mieć u siebie w okolicy:)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja znajduję rozłupane pestki ale raczej w tym leśnym. Ja raz miałem takie stadko w karmniku a tak to pojedynczo przylatują. Wszystkie razem to albo na jabłkach, albo na głogu (mam 2 drzewa):)

      Usuń
  10. To nie tak z e prowadzi skryty tryb życia - po prostu żyje tam gdzie ludzie rzadko się zapuszczają - ja najczęściej widuję je na terenach przyległych do ogródków działkowych, takie chaszcze, ani top pola, ani las, ani działki... busz i dzicz... ale dla grubodziobów raj.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, ale po sposobie życia o którym mówisz myślę że można powiedzieć że "kryje" się przed nami:)

      Usuń
  11. Oj tak. Bardzo bym go wreszcie chciała zobaczyć na żywo. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. cudne robisz zdjęcia ,masz do tego dobrą rękę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Widziałam go ostatnio po raz pierwszy!

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie spotkałam takiej piekności. Świetne fotki, tylko pozazdrościć!

    OdpowiedzUsuń
  15. PIĘKNY!!!!!
    gdy był śnieg to i u mnie zagościł.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Do mnie też zagląda jeden ! Zastanawiam się gdzie zostawił swoją rodzinkę !
    Fantastyczne zdjęcia !
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  17. Fajny ptaszek, a jak ślicznie pozuje do zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Na Twoim blogu oglądam wiele gatunków o których istnieniu nie miałam pojęcia. Fajne uczucie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. W moim karmniku zawsze było ich przynajmniej kilka. Tej zimy nie pojawił się jeszcze ani jeden. Może za ciepło jeszcze...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się zastanawiam czy w ogóle będzie zima...

      Usuń
  20. Pretty Little Finch!
    Warm Regards.

    OdpowiedzUsuń
  21. Taki polski mały papug :) Uwielbiam te ptaszki :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Fajny gruby :)) Widziałam bo u mnie ostatnio, ale przy karmniku nie chciał się zjawić.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Dawno ich nie widzialam..
    Piekne zdjecia!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za ślad po Twojej obecności:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...